Sunday, October 12, 2008

Two Second Rule!

Aku x suka org follow kete aku dr belakang rapat giler dan aku rasa semua orang begitu kan? Bukannya sbb apa, kalau aku brake emergency... Sempat ke orang yang follow rapat tu nak brake? Mesti menggelabah punyakan? Aku tahu org jenis macam ni mesti tak penah attend safety driving course dan x tahu apa itu two second rule
Two second rule ni ialah kita perlu pastikan yang jarak selamat kenderaan kita dgn kereta di depan always 2 second. X kiralah berapa speed kereta tu. So kalau ada emergency ke apa sempat la nak bertindak apa yang patut.
Macam mana nak check kita ada gap 2 second tu? Just pastikan masa kenderaan depan melintasi satu tanda/trademark/ atau apa saja yang boleh dibuat perbandingan dgn bumper depan kereta kita ialah 2 saat. Cara mengira mcm mana? Ikut yang aku belajar, untuk mengelak kita mengira terlalu cepat no.1 & 2 sbg saat, lebih elok kita sebut "satu ribu satu,.. satu ribu dua". Dah cukup la dua saat tu.
Amacam, boleh try dan praktis? Ini je lah petua di jalan raya hari ini :-)


-----------------------
Sent From My Nokia E71 Wireless Handheld



2 comments:

Ejey M. said...

Tp Jie, even 5 second rule pun kadang kene sondolss juga~

Welcome to Malaysia-Boleh-Land !

ps: AKu terkejut masa raya baru ni, dalam sehari bleh sampai dekat 20 orang mati accident. Kalau susun kat padang bola rasa tiap kali raya penuh 1 padang agaknye..

Nik Hasmizie said...

Kat Mesia dio pakai 1/4 second Rule hahaha. Nak kira pun x sempat doh kalu 1/4 sec gak hehehe.