Thursday, October 23, 2008

Budak Kelantan



Aku raso cerito ni akan meletup gilo di pawagam nanti. tengoklah tak ccayo gak. Aku tengok doh preview dio kat video di bawah
tadi. macam best jah cerito ni. Apo2 pun aku memang nak tengok cerito ni di panggung nanti.

First time aku tengok iklan dan trailer cerito ni kat TV terus aku excited nak tengok lagi. Aku ado feeling yang cerito ni mmg best.

Aku baca kat blog ni, 3 kali tajuknya bertukar daripada asalnya KOYA BEST kepada KL-KB-AMERIKA dan akhirnya BUDAK KELANTAN. Seperti yang ditulis dalam blog tu, cerita ni bukan dituju kepada budak2 Kelate hok berada di KL semata2. Ia juga boleh terjadi dalam mana-mana masyarakat dalam Malaysia dari Utara sampailah ke Selatan.

Sinopsis ringkas filem ini..
Buchek dan Jaha, dua teman sekampung dengan kehidupan berbeza. Buchek, seorang graduan manakala Jaha, lepasan Sekolah Henry Gurney. Zaman kanak-kanak dan ketenangan di bumi Kelantan ditinggalkan hanya untuk dipertemukan kembali di Kuala Lumpur, kota idaman yang juga kota penuh dugaan.
Pertemuan itu mendedahkan kehidupan hitam Jaha – pedagang dadah, perempuan dan liar, mendorong Buchek untuk membantu sehingga sanggup mengorbankan cintanya apabila menyedari temannya itu jatuh hati pada kekasihnya, Che Nor.
Buchek rela melepaskan Che Nor, namun mampukah cinta mengubah manusia seperti Jaha yang selama ini hidup berkiblatkan Barat itu? Salahkah Che Nor mempertahankan cintanya pada Buchek dengan alasan soal hati bukan sesuatu yang boleh diperdagangkan? Sedang Buchek pula mempertikaikan pendirian Che Nor yang dianggap lebih mementingkan diri daripada perintah Tuhan.
Satu pembunuhan berlaku lalu mencetuskan satu transisi dalam episod cinta dan hidup Jaha, Buchek serta Che Nor.
Sumber : http://www.gbsb.com.my/koya_best.htm



Trailer: Budak Kelantan (amareka version) from Manggis TV on Vimeo.

4 comments:

Shelly said...

oooo koya best...danny x-factor berlakon...tukar tajuk rupanya...bkn ker citer nih dah lama shoot? baru nak kuar...iskh...mamat kelate sorang nih kobar2 nak tgk...tau ler budak kelate...cuba tukar tajuk koya best balik...mesti x minat kan? hehehehehe

Anonymous said...

ala citer melayu sumer sama jer...ada gaduh2..cinta2..so far xder lagi citer yg betul2 quality 100% memuaskan (ikut persepsi aku la)..kalu cinematography (camera angle)bagus, skrip plak hancus!!, dubbing suara tunggang langgang..suara x sama ngan lips, mood x sampai..bla,bla...sakit hari jer tgk...hehhe panjang aku bebel ni!!!

Anonymous said...

Danny ni best belakon kalu cakap kelantan jer..kalu cakap bahasa melayu x best langsung...hehe

Nik Hasmizie said...

Siot la man u ni seri pulak. Hampeh betul. Mmg la cerita melayu ni x leh setanding ngan cite hollywood. Tapi aku selalunya layan citer melayu kalau jalan cerita dia best. Cite yang cintan jiwang lebih2 dan harapkan muka pelakon yg femes je x janjikan cerita tu meletup. cerita ni plak hero dan pengarah dia adalah muka baru. So harap2 dapat bagi 1st impression yg bagus nanti.